Sisävesilaivasuunnittelun lähtökohdat

Polttoaina kulutuksen pienentäminen

Lastimäärän lisääminen

Ylläpito kustannusten pienentäminen

Ympäristöystävällinen kuljetustapa

Alemmat ajo ja elinkaari kustannukset

Samalla kevyemmällä rungolla  (eritysesti tyhjänä ajo)  edullisempaa

Taloudellinen ajo mahdollista entistä matalammissa kulkusyväyksissä

Huolto ja henkilöstö määrän minimointi

Kilpailu kuorma auto liikenteen kanssa lähtövertailu ja must .

Esimerkki laskelma : asiakas Jyväskylä

Lasti :  hake   / laiva kevennetään 500 tonnia./

tarkoittaa noin 1500 m3 lisälastia /

Keskimääräinen matka 100 km / lastaus purkaus 3 tuntia

Tarkoittaa noin   400 000 m3:stä vuodessa enemmän rahtituloja

mitä konventionaalisella aluksella. Ilman poltto aine kulujen lisääntymistä

jos rahti maksu on 100 km keskimatkalta 3 euroa/tonni tulos 1,2 miljoonaa /vuosi

Mikäli aluksen maximi teho noin 2,6 miljoonaa m3 /vuosi  hyödynnetään niin se poistaa 21600 rekka

Autollista Vuodessa eli noin 60 rekka autollista / päivä.

9.1 Martec evaluation of Finnish ULIVES project for funding purposes 9.2 sisävesisuunnittelun lähtökohdat 9.3 ULIVES Martec meeting Paris 5.2.2013 9.4 Aalto university 30.09.2014