Polttoaina kulutuksen pienentäminen
Lastimäärän lisääminen
Ylläpito kustannusten pienentäminen
Ympäristöystävällinen kuljetustapa
Alemmat ajo ja elinkaari kustannukset
Samalla kevyemmällä rungolla (eritysesti tyhjänä ajo) edullisempaa
Taloudellinen ajo mahdollista entistä matalammissa kulkusyväyksissä
Huolto ja henkilöstö määrän minimointi
Kilpailu kuorma auto liikenteen kanssa lähtövertailu ja must .
Esimerkki laskelma : asiakas Jyväskylä
Lasti : hake / laiva kevennetään 500 tonnia./
tarkoittaa noin 1500 m3 lisälastia /
Keskimääräinen matka 100 km / lastaus purkaus 3 tuntia
Tarkoittaa noin 400 000 m3:stä vuodessa enemmän rahtituloja
mitä konventionaalisella aluksella. Ilman poltto aine kulujen lisääntymistä
jos rahti maksu on 100 km keskimatkalta 3 euroa/tonni tulos 1,2 miljoonaa /vuosi
Mikäli aluksen maximi teho noin 2,6 miljoonaa m3 /vuosi hyödynnetään niin se poistaa 21600 rekka
Autollista Vuodessa eli noin 60 rekka autollista / päivä.
9.1 Martec evaluation of Finnish ULIVES project for funding purposes 9.2 sisävesisuunnittelun lähtökohdat 9.3 ULIVES Martec meeting Paris 5.2.2013 9.4 Aalto university 30.09.2014