20 000 ja 1000 TEU:n laivoilla niille vaaditut päästöpienentämiset tapahtuvat laivojen polttoaine taloudellisuutta ja moottoritekniikka kehittämällä sekä satamalogistiikan tehostamisilla.
Sisävesiliikenne voidaan ottaa käyttöön ainoastaan siellä minne on tehty sisävesiväylät.
Huom ! Järvi Suomen sisävesiliikenne verkko ?
Niille optimoitu logistiikka ja laivakoko itse lastaavine ja purkaavine ultrakeveine laivoineen on mahdollista ilman suuria satama investointeja digitalisaatiota ja robotisaatiota maksimaalisesti hyödyntämällä-myös Suomessa.
12.1 Elinkaarimallintamisen menetelmiä ja tuloksia sisävesiliikenteessä
12.2 KASVI HUONE KAASUT JA KONTTILIIKENNE
12.3 sisävesi liikenne – terminaali edut 2010
12.4 kommentit LVM Keitele-Päijänne liikenne tutkimuksiin
12.5 Paperiliitto keitele Päijänne tutkimuksista
12.6 Keiteleen kanavan alusliikenne, esitys.MKH
12.8 Komposiittirakenteiden vaikutus rajoitetuilla vesialueilla kulkeviin aluksiin
12.9 vesitieyhdistyksen Keitele Päijänne Hake projekti ja Ultra keveät laivat